Zoek je al aansluiting bij de toekomst?

Elektrisch rijden sterk in opkomst

Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. De overheid stimuleerde jarenlang uitsluitend bedrijven om elektrisch te gaan rijden, maar inmiddels is er ook voor particulieren een aanschafsubsidie. Daarmee wordt elektrisch rijden ineens een haalbare optie en mooi alternatief voor een klassieke benzine- of diesel auto.
De afgelopen jaren is daarnaast het aanbod van elektrische auto’s veel groter geworden, zijn de aanschafprijzen omlaag gegaan en zijn er vrijwel overal laadpalen beschikbaar. En last but not least: de actieradius is veel groter geworden: 300km of meer rijden is nu ook in “normale” elektrische auto’s prima haalbaar. Wanneer haakt u aan?

Ook elektrisch gaan rijden?

Overweeg je om elektrisch te gaan rijden? Dan is het handig om te weten dat er veel mogelijkheden zijn. Je kunt kiezen uit hybride auto’s, waarbij een klassieke brandstofmotor samenwerkt met een (klein) accupakket. Een andere optie is een Plug-in Hybride (PHEV): deze auto’s hebben een groter accupakket wat bij een laadpaal wordt opgeladen. Meestal kun je zo 40 tot 80 km elektrisch rijden, waarna de auto toch weer overschakelt op benzine (of diesel). Tot slot zijn er dan nog de volledig elektrische auto’s (EV). Deze auto’s kunnen niet anders dan elektrisch rijden. Opladen doe je thuis met een eigen laadaansluiting, of bij een openbare laadpaal. Er zijn diverse apps waarin laadpalen te vinden zijn, vaak incl. melding van beschikbaarheid, kosten etc. Via een site als de ANWB of https://www.oplaadpunten.nl/ kun je eenvoudig laadpalen vinden. Het laadnetwerk in Nederland is wel veel beter dan in de landen om ons heen, maar dat wordt elke dag beter.

Jarenlange ervaring

Wij hebben veel ervaring met hybride en (PH)EV rijden. Hybride auto’s worden al vanaf 1997 in serie worden gemaakt door Toyota en deze auto’s komen al jaren in onze werkplaats.
Al in 2012 hebben we onze eerste PHEV-auto (Plug-in Hybride), een Opel Ampera in gebruik genomen, evenals onze eigen laadpaal. We waren in 2012 het 2e autobedrijf in Utrecht met een eigen laadpaal! Zo konden we heel goed praktijk ervaring opdoen met echt elektrisch rijden. Ook onze werkplaats is klaar voor alle elektrische auto’s :we werken volgens de NEN 9140 veiligheidseisen, hebben alle speciale gereedschappen in huis en de benodigde technische trainingen gevolgd. Daarmee zijn we officieel erkend Hybride en EV-specialist, herkenbaar aan ons muurschild.

Advies

Omdat wij merk-onafhankelijk zijn en veel ervaring hebben, kunnen we goed advies geven. Daarnaast leveren wij elke nieuwe auto, gewoon met fabrieksgarantie en alles wat je wilt. Neem contact op en kom eens langs voor een gesprek over de mogelijkheden en ervaar zelf wat onze meerwaarde is!

Promo-beeld1
20201124_091022
20210104_144855_01
20201127_095105
20201127_104957
20201124_091022
Promo-beeld1
Promo-beeld2
Laadpaal aangesloten 002
Promo-beeld3
Promo-beeld4

Informatie en onderhoud.

Onderhoud en storingen

Een volledig elektrische auto heeft nauwelijks draaiende motoronderdelen. Dat zorgt ervoor dat er minder onderhoud nodig is. In een 100% elektrische auto vindt u geen bougies, geen versnellingsbak, geen motorolie en geen filters. Het meest slijtagegevoelige deel is de accu.  Hierdoor liggen onderhoudskosten gemiddeld lager dan van een auto met verbrandingsmotor. Maar net als een auto met verbrandingsmotor heeft een elektrische auto ook onderhoud nodig. Lampjes moeten worden vervangen, de remmen hebben onderhoud nodig en de banden slijten, evenals de stuurinrichting en wielophanging. Wanneer er zich echter een storing voordoet is specialisme in elektrische auto’s vereist, omdat storingen complex kunnen zijn.

 

Batterijkoeling en Airco

Om de opgeslagen energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken, wordt het batterijenpakket vaak tijdens het rijden verwarmd of gekoeld. Daarom is het van belang om het batterijenpakket te controleren op beschadigingen, net als dat een controle op de verwarming en koeling verstandig is. De koeling van het batterijenpakket is vaak gecombineerd met de airco in de auto. Dat is een van de redenen waarom een aircoservice erg belangrijk is. Het filter/droger-element in het aircosysteem moet bijvoorbeeld periodiek vervangen worden. Sommige e-voertuigen maken gebruik van een vochtvreter zakje in de HV-batterij die eveneens periodiek gecontroleerd en vervangen moet worden.

 

Remsysteem en regeneren

Het gebruik van regeneratieve remmen levert extra energie op. Je kunt dit vergelijken met een dynamo op een fiets. Een dynamo zet beweging om in energie, de verlichting van de fiets gaat branden zodra er beweging is. Bij een elektrische auto werkt dit hetzelfde. Wanneer je het gaspedaal loslaat is de auto nog in beweging en wordt deze beweging omgezet in energie die de auto kan opslaan.
Waarom is er bij onderhoud extra aandacht nodig voor de remmen? Door de werking van het regeneratief remmen worden de mechanische remmen minder gebruikt. Hierdoor kunnen de mechanische remdelen vast gaan zitten. Om in noodsituaties de maximale remkracht te garanderen is periodieke controle noodzakelijk.